Sunday, March 11, 2012

Set Induksi Bahasa Melayu



BAHASA MELAYU
 i.    Guru mengedarkan sekeping sampul surat yang berlainan warna kepada setiap murid.
ii.    Sampul surat tersebut mengandungi gambar serta 1 huruf yang telah dikosongkan.
iii.    Murid dikehendaki membuka sampul dan mewarnakan gambar.
iv.    Pada akhir PnP, murid akan mengisi huruf yang telah dikosongkan untuk membentuk perkataan berdasarkan gambar
 i.    Guru menampalkan belon di sekeliling bilik darjah dengan pelbagai warna
ii.    Secara sukarela, murid dikehendaki pergi ke salah sebiji belon dan memecahkannya.
iii.    Di dalam belon tersebut mengandungi kertas berhuruf vokal serta konsonan
iv.    Murid perlu mengambil kertas tersebut dan menunjukkan huruf kepada rakan yang lain serta menyebut huruf yang tertera
 i.    Guru memperkenalkan 2 buah kotak misteri kepada murid
ii.    Murid disoal apakah yang terkandung di dalam kotak misteri tersebut
iii.    Kotak misteri 1, mengandungi huruf-huruf konsonan, manakala kotak misteri 2, mengandungi huruf-huruf vokal.
iv.    Murid dikehendaki mengambil sekeping kad yang terdapat di dalam kedua-dua kotak misteri.
v.    Seorang murid dipanggil ke hadapan dan membawa kad yang telah diperoleh daripada kotak misteri
vi.    Murid dikehendaki menampal kad tersebut di papan tulis berpandukan arahan daripada guru
vii.    Murid perlu mengeja dan menyebut kad huruf konsonan dan vokal yang telah disatukan
viii.    Seterusnya beberapa orang murid lain tampil ke hadapan
ix.    Guru membetulkan serta membimbing kesalahan murid
 i.    Guru menulis mata pelajaran pada hari ini di papan tulis  bahasa melayu
ii.    Guru membezakan setiap suku kata KV dengan warna yang berbeza
iii.    Murid dikehendaki mengeja dan menyebut suku kata KV lalu membentuk perkataan
iv.    Murid dibimbing oleh guru
 i.    Guru mengedarkan pembalut gula-gula yang di dalamnya mengandungi kertas berwarna kepada setiap orang murid
ii.    Guru meminta murid membuka pembalut gula-gula tersebut dan murid melihat isi di dalamnya
iii.    Murid dikehendaki menyebut warna kertas yang diperoleh
iv.    Guru meminta murid mengambil sampul surat berwarna di hadapan kelas yang sama warnanya dengan kertas warna di dalam pembalut gula-gula tadi.
v.    Guru membuat aktiviti tekalah saya
vi.    Guru memanggil seorang murid secara sukarela tampil ke hadapan dan mencabut lipatan kertas berwarna yang terdapat di dalam tangan guru
vii.    Di dalam kertas tersebut mengandungi rangkai lata di mana murid perlu menunjukkan aksi atau perlakuan berdasarkan gambar dan rangkai kata yang dilihat agar boleh diteka oleh rakan yang lain

4 comments:

  1. assalam
    terima kasih cikgu wani :))
    cikgu lia ambil ilmu sikit drpd blog ni untuk observe pensyarah nanti :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.. sila2... sekadar perkongsian ilmu yg xsberapa.. hrap bermanfaat..

      Delete

Jangan baca jek..
meh tinggalkan komen..