BAHASA
  MELAYU 
 | 
  
 i.   
  Guru mengedarkan sekeping sampul surat
  yang berlainan warna kepada setiap murid. 
ii.    Sampul
  surat tersebut mengandungi gambar serta 1 huruf yang telah dikosongkan. 
iii.    Murid
  dikehendaki membuka sampul dan mewarnakan gambar. 
iv.    Pada
  akhir PnP, murid akan mengisi huruf yang telah dikosongkan untuk membentuk
  perkataan berdasarkan gambar 
 | 
 
 i.   
  Guru menampalkan belon di sekeliling
  bilik darjah dengan pelbagai warna 
ii.    Secara
  sukarela, murid dikehendaki pergi ke salah sebiji belon dan memecahkannya. 
iii.    Di
  dalam belon tersebut mengandungi kertas berhuruf vokal serta konsonan 
iv.    Murid
  perlu mengambil kertas tersebut dan menunjukkan huruf kepada rakan yang lain
  serta menyebut huruf yang tertera 
 | 
 |
 i.   
  Guru memperkenalkan 2 buah kotak misteri
  kepada murid 
ii.    Murid
  disoal apakah yang terkandung di dalam kotak misteri tersebut 
iii.    Kotak
  misteri 1, mengandungi huruf-huruf konsonan, manakala kotak misteri 2,
  mengandungi huruf-huruf vokal. 
iv.    Murid
  dikehendaki mengambil sekeping kad yang terdapat di dalam kedua-dua kotak
  misteri. 
v.    Seorang
  murid dipanggil ke hadapan dan membawa kad yang telah diperoleh daripada
  kotak misteri 
vi.    Murid
  dikehendaki menampal kad tersebut di papan tulis berpandukan arahan daripada
  guru 
vii.    Murid
  perlu mengeja dan menyebut kad huruf konsonan dan vokal yang telah disatukan 
viii.    Seterusnya
  beberapa orang murid lain tampil ke hadapan 
ix.    Guru
  membetulkan serta membimbing kesalahan murid 
 | 
 |
 i.   
  Guru menulis mata pelajaran pada hari ini
  di papan tulis  bahasa melayu 
ii.    Guru
  membezakan setiap suku kata KV dengan warna yang berbeza 
iii.    Murid
  dikehendaki mengeja dan menyebut suku kata KV lalu membentuk perkataan 
iv.    Murid
  dibimbing oleh guru 
 | 
 |
 i.   
  Guru mengedarkan pembalut gula-gula yang
  di dalamnya mengandungi kertas berwarna kepada setiap orang murid 
ii.    Guru
  meminta murid membuka pembalut gula-gula tersebut dan murid melihat isi di
  dalamnya 
iii.    Murid
  dikehendaki menyebut warna kertas yang diperoleh 
iv.    Guru
  meminta murid mengambil sampul surat berwarna di hadapan kelas yang sama
  warnanya dengan kertas warna di dalam pembalut gula-gula tadi. 
 | 
 |
v.    Guru
  membuat aktiviti tekalah saya 
vi.    Guru
  memanggil seorang murid secara sukarela tampil ke hadapan dan mencabut
  lipatan kertas berwarna yang terdapat di dalam tangan guru 
vii.    Di
  dalam kertas tersebut mengandungi rangkai lata di mana murid perlu
  menunjukkan aksi atau perlakuan berdasarkan gambar dan rangkai kata yang
  dilihat agar boleh diteka oleh rakan yang lain 
 | 
 
♥♥♥ “Seandainya engkau bertemu seorang kawan yang sanggup bersusah atas nama kesetiaan, mendahulukan atas nama kebajikan, menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran, menegur kelemahanmu atas nama kebaikan, memendam rasa terkilan demi menjaga perasaan, ketahuilah bahawa dia bukanlah seorang kawan tetapi seorang saudara & sahabat sejati yang sukar di cari ganti…” 【ツ】
Sunday, March 11, 2012
Set Induksi Bahasa Melayu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)



assalam
ReplyDeleteterima kasih cikgu wani :))
cikgu lia ambil ilmu sikit drpd blog ni untuk observe pensyarah nanti :)
wslm.. sila2... sekadar perkongsian ilmu yg xsberapa.. hrap bermanfaat..
Deletesangat menarik
ReplyDelete